AnimeCiekawostki i Teorie

Another bloody isekai…

W 2022 roku ukazało się 26 seriali przynależnych do gatunku isekai. W 2023 roku było ich już 35. Na serwisie MyAnimeList pod tagiem isekai widnieje w sumie aż 360 różnych anime. W rozmowach między fanami animacji często pada spostrzeżenie, że ostatnie lata to czas zalewu niemalże identycznych opowieści o reinkarnacji w innym świecie. Czy aby jednak na pewno ilość isekai przytłacza sobą całość produkcji?

Przesyt, a produkcja

Mimo że liczba wydanych w zeszłym roku isekai wydaje się znaczna i może dokładać się do wrażenia przesytu, to w rzeczywistości isekai stanowi pewną, co prawda widoczną, ale niszę wydawniczą. W przytoczonym roku 2023 sumarycznie, jak wskazuje Wikipedia, ukazało się 47 pełnometrażowych filmów, 262 seriali anime, 45 animacji ONA i 12 animacji OVA. Przy takim nakładzie produkcji 35 tytułów stanowi jedynie niewielki ułamek całości (co prawda ograniczamy się do omówienia anime, a gatunek isekai zdecydowanie prosperuje w świecie mangi, light novel oraz różnego rodzaju publikacji przynależnych do nurtu doujin).

Dlaczego zatem wiele osób mówi o zalewie kolejnych nic niewnoszących isekai i zwiastuje upadek anime?

„Koniec anime” jest wieszczony, odkąd pamiętam – fora internetowe i imageboardy zwiastowały go już w 2009 roku po premierze popularnego K-On! i wzroście ilości animacji z gatunku slice of life; 9 lat wcześniej zwiastunem końca miała być Excel Sagai eksponująca styl super deformed. Idąc nawet dalej wstecz, w 1984 roku w prasie japońskiej dziś uznana Nausicaä z Doliny Wiatru była oskarżana o obecność fan service i seksualizację głównej bohaterki, co miało być świadectwem upadku anime.

Oczywistością jest stwierdzić, że isekai jako gatunek ma wielu fanów i na Wschodzie, i na Zachodzie. Są widoczni i głośni, często gotowi do walki na śmierć i życie w obronie swojego ulubionego serialu. Ich obecność w netosferze oraz oddanie godne lepszej sprawy zdecydowanie dokłada się do wrażenia przesytu.

Isekai a rynek

Konwencja isekai ugruntowała się na rynku wydawniczym dzięki dużemu sukcesowi produkcji takich jak Sword Art Online (ekranizacja 2012), Overlord (ekranizacja 2015) czy Re:Zero (ekranizacja 2016). Spowodował on przestawienie mocy twórczych studiów animacji na realizację większej ilości serii przynależnych do tego gatunku. Cykl wydawniczy w branży anime trwa około dwóch lat, więc w bieżącym sezonie możemy zobaczyć rezultaty decyzji, które zapadły już jakiś czas temu. Wydawcy i studia animacji nie są w stanie zareagować natychmiastowo na zmieniające się trendy. Jeśli ilość i jakość obecnie wydawanych seriali spotyka się z powszechną krytyką odbiorców, to jakakolwiek widoczna zmiana w doborze ekranizowanych treści może zajść dopiero po kilku latach.

Więcej, dalej, intensywniej!

Isekai jako gatunek jest silnie sformalizowany. Pokrótce można przedstawić jego typ idealny:

  • bohater, często osoba niepopularna lub znajdująca się na obrzeżu społeczeństwa, zostaje przeniesiony do innego świata;
  • w trakcie przeniesienia lub tuż po przybyciu do nowego świata otrzymuje niezwykłe moce, które odróżniają go od zwykłych mieszkańców;
  • świat, najczęściej japońska wariacja high fantasy, rządzi się prawami znanymi z gier;
  • protagonista szybko spotyka sojuszników, najczęściej płci przeciwnej, którzy są nim zainteresowani romantycznie (mimo że oryginalnie była to postać pozbawiona powodzenia);
  • mimo że protagonista w innym świecie wiedzie życie zdecydowanie lepsze, to wyraża tęsknotę za domem, co jest jego motorem do działania.

Żaden isekai nie będzie w pełni realizować powyższego schematu, jednak jakieś jego elementy zawsze będą obecne. A im dokładniej jakiś serial go odzwierciedla, tym bardziej dla doświadczonego widza będzie wtórny, potencjalnie męczący i niewiele wnoszący do gatunku. Co więcej, po obejrzeniu czterech czy pięciu seriali anime, przeczytaniu kilku mang czy light novel dokładnie odzwierciedlających powyższy schemat, odbiorca wyrabia w sobie wrażenie zalewu jednego typu treści oraz śmierci kreatywności, gdy animatorzy, pisarze i mangacy idą na łatwiznę, tworząc w popularnym, ustandaryzowanym gatunku.

Natomiast z punktu widzenia części twórców, aby odnieść sukces w tak nasyconej i sformalizowanej niszy, należy spróbować zrobić coś więcej, dalej, intensywniej. Przekłada się to na pojawienie się tytułów, które dla niezaangażowanego fana animacji wschodniej mogą wydawać się co najmniej kuriozalne: Reincarnated as a sword (ekranizacja Light Novel, 2022), Reborn as a vending machine, now I wander the dungeon (ekranizacja Light Novel 2023), I was reincarnated as a hot spring in an alternate world, and I’m way too effective! (manga ukazująca się w latach 2017–2019).

Z drugiej strony sytuacja zachęca do tworzenia paszkwili i parodii wyśmiewających utarty schemat, a w rzeczywistości też go powielających, takich jak choćby: KonoSuba (ekranizacja Light Novel 2016–2024) czy Uncle from Another World (ekranizacja mangi 2022–2023). Wypada przyznać, że obecność dzieł zarówno kuriozalnych, jak i parodii stanowi element metadyskusji twórców z zaangażowanym odbiorcą o granicach gatunku, jednakże dla kogoś niezaangażowanego informacje o tego typu treściach raczej nie wzbudzają entuzjazmu.

Dlaczego zatem jest to gatunek wciąż zyskujący na popularności? Co sprawia, że cieszy się on popularnością, szczególnie w Japonii? Czy istnieją jakieś powody kulturowe, ze względu na które japoński fan popkultury pragnie mentalnie uciec do innego świata? Odpowiedzi na te pytania postaram się udzielić w kolejnym tekście: Isekai a kultura japońska.

Michał Spurgiasz

doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o kulturze i religii. Wieloletni fan japońskiej popkultury i wszystkich rzeczy dziwnych.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Amano
Amano
4 miesięcy temu

👍

Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności opisuje zasady przetwarzania przez nas informacji na Twój temat, w tym danych osobowych oraz ciasteczek, czyli tzw. cookies.


1. Informacje ogólne

    1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: strefaanime.pl
    1. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Marcin Sąsiadek
    1. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: [email protected]
    1. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
    1. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
        • Prowadzenie systemu komentarzy
        • Prowadzenie forum internetowego
    1. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
        1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
        1. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).
    1. Wszelkie teksty (recenzje, rankingi oraz materiały konwentowe) przedstawione w serwisie Strefa Anime w domenie www.strefaanime.pl są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631).
Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody właściciela strony jest zabronione.

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

    1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
    1. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
    1. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
    1. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
    1. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

    1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwerach operatora: cyberFolks.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

    1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
        • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
        • operatorzy płatności
        • operatorzy systemu komentarzy
        • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
        • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
    1. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
    1. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
        • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
        • ich sprostowania,
        • usunięcia,
        • ograniczenia przetwarzania,
        • oraz przenoszenia danych.
    1. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
    1. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
    1. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
    1. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
    1. Dane osobowe nie są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że nie przesyłamy ich poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

    1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
    1. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
    1. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
    1. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

    1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

    1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
    1. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
    1. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.

8. Informacja o plikach cookies

    1. Serwis korzysta z plików cookies.
    1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    1. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
    1. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
        1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
        1. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
    1. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
    1. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
    1. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
    1. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

9. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

    1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
    1. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami: Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings