Ciekawostki i Teorie

Sararīman: model kulturowy, którego Japonia nie chce, ale na który zasłużyła

Drogi czytelniku, japońska korporacja nigdy nie była – i nadal nie jest – miejscem, w którym chciałbyś pracować. Praca w takim środowisku wnika w każdy aspekt życia i podporządkowuje sobie codzienność.

Już w latach 80., gdy Japonia przeżywała boom gospodarczy, ojcowie cyberpunku – tacy jak William Gibson – z niepokojem przyglądali się japońskiemu etosowi pracy. W swoich dystopijnych wizjach zadawali pytanie: co by było, gdyby ten toksyczny model rozlał się po całym świecie wraz z ekspansją korporacji z Kraju Kwitnącej Wiśni?

Efektem tego „piekła pracownika” jest jeden z najbardziej niepokojących modeli kulturowych współczesnej Japonii – sararīman (サラリーマン), czyli etatowy pracownik biurowy.

To opowieść o piekle, które Japończycy stworzyli sami dla siebie.

Sarariman - Paprika
Sararīman z radością skaczący z dachu budynku, Paprika, reż. Satoshi Kon, 2006.

Praca aż do śmierci

W języku japońskim funkcjonuje nawet termin: karōshi (過労死) oznaczający śmierć z przepracowania, zwykle w wyniku zawału lub udaru. Jak społeczeństwo postrzega takie zgony? Często jako skrajne poświęcenie dla firmy, typowe dla japońskiego człowieka sukcesu. Choć warto dodać, że rodziny ofiar karōshi często pozywają korporacje, domagając się odszkodowania.

Inni uchodzący za szary tłum jakoś żyją. Ze względu na niedostateczne zaangażowanie nie mają co liczyć na spektakularne awanse, ale przynajmniej na ogół dożywają do emerytury.

A co dzieje się z „przegranymi” tego systemu? Część z nich popełnia samobójstwo z powodu stresu i wypalenia zawodowego. Inni rezygnują z rzeczywistości korporacyjnej i całkowicie wycofują się z życia społecznego, stając się hikikomori (引きこもり).

Praca przez całą dobę

Godziny zapisane w umowie są zwykle czysto teoretyczne. Kultura pracy zabrania opuszczania biura przed przełożonym, co w przypadku ambitnych menedżerów średniego szczebla oznacza często pracę do późnych godzin nocnych. Średnio Japończycy miesięcznie wypracowują od czterdziestu do sześćdziesięciu nadgodzin, zazwyczaj nieopłacanych i realizowanych nieoficjalnie. Firmy, które wynagradzają za nadgodziny, należą do rzadkości i uchodzą za jedne z najlepszych miejsc zatrudnienia.

Sarariman - Recovery of an MMO Junkie
Moriko, mimo że zwolniona z pracy w korpo do domu wraca dopiero w późnych godzinach nocnych. Recovery of an MMO Junkie, 2017.

Powrót do domu po pracy wcale nie jest oczywisty. Społecznie oczekuje się, że zespół uda się wspólnie do baru w ramach tzw. nomikai (飲み会), czyli aktywności polegającej na spędzeniu razem wieczoru w celu integracji i budowaniu ducha wspólnoty. Obowiązkowym elementem jest alkohol i tylko wtedy można symbolicznie „poluzować krawat”. Odmowa udziału bywa odbierana jako odrzucenie firmowej wspólnoty, co może przekreślić szanse na awans (szczególnie jeśli obecni są przełożeni), a nawet prowadzić do ostracyzmu i mobbingu.

Sarariman - Miss Kobayashi's Dragon Maid
Nomikai, choć przedstawione w pozytywnym świetle. Miss Kobayashi’s Dragon Maid, 2017.

Masz rodzinę lub pasję? Weekend powinien ci wystarczyć. Nie dziwią więc zdjęcia sararīman śpiących nocą na dworcach lub w komunikacji miejskiej.

Praca, zamordyzm i seksizm

Od pracowników – zarówno mężczyzn, jak i kobiet – oczekuje się przestrzegania sztywnych norm ubioru. Garnitury i garsonki to standard, a szczegółowe wytyczne regulują nawet kolor koszuli, długość krawata czy wysokość obcasa. Odsłonięte ramiona lub obojczyki u kobiet uchodzą za niemalże skandaliczne – pojawienie się w takim stroju może skutkować reprymendą lub rozmową dyscyplinującą.

Cel tego ujednolicenia jest jasny: symbolicznie zatrzeć różnice i podporządkować jednostkę wspólnemu rytmowi organizacji. Masz być jednym z trybów w wielkim mechanizmie. Indywidualizm, osobowość, zainteresowania? Zostaw je na po godzinach.

Jeszcze w pierwszej dekadzie XXI wieku kobiety były w korporacjach traktowane niemal wyłącznie instrumentalnie. Ich codziennością były seksistowskie uwagi, zlecanie zadań poniżej kompetencji, a także przekonanie, że głównym celem kobiety w pracy jest znalezienie męża.

Szczególnie krzywdząca była nieoficjalna praktyka zatrudniania kobiet z myślą o „wyhodowaniu” idealnej partnerki dla mężczyzny – pracownika firmy. Oczekiwano, że po ślubie kobieta zrezygnuje z pracy i poświęci się rodzinie, by wychować przyszłe pokolenie zatrudnionych.

Sarariman - Aggretsuko
Jednoznaczna aluzja w stronę Retsuko. Po co udaje, że się stara, skoro jest tu tylko, aby znaleźć męża? Aggretsuko, 2016.

Dla ciebie to mobbing, a dla mnie czwartek

Na realne wsparcie ze strony związków zawodowych nie ma co liczyć, ponieważ zwykle ich nie ma. Ich istnienie mogłoby sugerować brak zaufania wobec pracodawcy i zakłócać firmową jedność.

Mobbing w Japonii ma charakter strukturalny i nierzadko bywa głębiej zakorzeniony niż w polskich małych firmach czy instytucjach publicznych. W przypadku tzw. mobbingu horyzontalnego (między pracownikami na podobnym szczeblu), przełożeni mogą jeszcze zareagować. Jednak mobbing wertykalny – czyli ze strony przełożonych – bywa ignorowany lub wręcz akceptowany jako naturalny element porządku organizacyjnego.

Jeśli czyjś przełożony przekracza granice, to rzadko spotyka się z reakcją osób stojących jeszcze wyżej w hierarchii. W firmach nastawionych na wyniki i maksymalizację efektywności psychiczne cierpienie pracowników oraz niepłatne nadgodziny są traktowane jako smutna, ale konieczna cena sukcesu.

Pełna władza decyzyjna kierownictwa korporacji tłumaczy również ekscentryczne decyzje firm takich jak Sony, Nintendo czy Sega. Niejednokrotnie podejmowano je, kierując się wizją jednej osoby – wypływającą czy to z przekonania, czy z kaprysu – której podporządkowywał się cały zespół.

Światełkiem w tunelu jest za to odmienne niż w wielu polskich firmach podejście do porażki. W sztywnych strukturach łatwo wskazać, kto wydaje polecenia, a kto je wykonuje. Próba zrzucenia winy na podwładnych postrzegana jest nie tylko jako naganna, ale wręcz moralnie odrażająca.

Sarariman - Saga of Tanya the Evil
Możesz być zdeprawowany i okrutny dla podwładnych, ale jeśli osiągasz sukcesy, firma wiele ci wybaczy. Saga of Tanya the Evil, 2017.

Z piekła nie ma wyjścia

Również rezygnacja z pracy okazuje się wyjątkowo trudna. W Japonii nadal funkcjonuje przekonanie, że zatrudnienie na pełen etat to zobowiązanie na całe życie. Odejście z pracy bywa traktowane jak zdrada, a kandydat, który zmieniał zatrudnienie dwu- lub trzykrotnie w ciągu dwudziestu lat, może zostać uznany za niestabilnego i niegodnego zaufania.

Takie osoby często trafiają do zawodów postrzeganych jako poniżające, takich jak niewykwalifikowany robotnik budowlany. To jedno z niewielu zajęć dostępnych dla „wyrzutków”: byłych przestępców, nielegalnych imigrantów czy właśnie „skoczków”. Odejście z firmy utrudniają także niejasne przepisy i ogromna presja psychiczna – zarówno ze strony współpracowników, jak i przełożonych. W odpowiedzi na ten problem powstały nawet firmy oferujące wsparcie administracyjne i psychologiczne dla osób, które chcą zrezygnować z pracy i po prostu odejść.

Sarariman - Paranoia Agent
Zwolniony z pracy policjant spotyka na budowie przestępcę, którego ujął kilka lat wcześniej. Paranoia Agent, 2001.

Wentyl bezpieczeństwa – romantyzacja liceum i boom na isekai

To właśnie z tej ponurej rzeczywistości wywodzi się kult liceum – okresu, który mimo „skoszarowania” (mundurki, zajęcia od rana do wieczora, obowiązkowe kluby) uchodzi za ostatni moment względnej wolności osobistej.

Wyjaśnia to popularność takich zjawisk jak cosplay – forma ekspresji pozwalająca uciec od sztywnego świata korporacyjnych relacji i wyrazić siebie. Jak również gatunek isekai, popularny nie tylko wśród młodzieży, który stanowi ucieczkę do alternatywnego świata – takiego, w którym obowiązują inne zasady.

Sarariman - Overlord
Wielki Ainz Ooal Gown w swym poprzednim życiu był sararīmanem. Overlord, 2015.

Pragnienie zmiany

W ostatnich latach pojawiają się jednak pierwsze symptomy zmian. W największych korporacjach wprowadzane są inicjatywy mające poprawić work-life balance – ograniczenie nadgodzin, czy wprowadzenie polityki antymobbingowej.

Są to jednak zmiany bardzo powolne i obejmujące głównie największych graczy. W małych i średnich firmach nadal panują realia przypominające „stare dobre czasy”.

Problem dostrzegł także rząd Japonii, który w 2019 roku przyjął Ustawę o promowaniu reformy stylu pracy (働き方改革を推進するための関係法律の整備に関する法律). Ustawa ta wprowadza limit czterdziestu pięciu nadgodzin miesięcznie (z dopuszczeniem do stu w wyjątkowych przypadkach), obowiązek ewidencjonowania czasu pracy, zasadę równego wynagrodzenia oraz możliwość pracy zadaniowej lub zdalnej.

Zmienia się także podejście młodszych pokoleń. Millenialsi i przedstawiciele pokolenia Z wykazują większą otwartość na zmianę pracy i są bardziej tolerancyjni wobec osób, które kilkukrotnie zmieniają zatrudnienie w ciągu życia.

Michał Spurgiasz

doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o kulturze i religii. Wieloletni fan japońskiej popkultury i wszystkich rzeczy dziwnych.

0 0 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności opisuje zasady przetwarzania przez nas informacji na Twój temat, w tym danych osobowych oraz ciasteczek, czyli tzw. cookies.


1. Informacje ogólne

    1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: strefaanime.pl
    1. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest strona Strefa Anime
    1. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: [email protected]
    1. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
    1. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
        • Prowadzenie systemu komentarzy
        • Prowadzenie forum internetowego
    1. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
        1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
        1. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).
    1. Wszelkie teksty (recenzje, rankingi oraz materiały konwentowe) przedstawione w serwisie Strefa Anime w domenie www.strefaanime.pl są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631).
Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody właściciela strony jest zabronione.

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

    1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
    1. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
    1. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
    1. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
    1. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

    1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwerach operatora: cyberFolks.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

    1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
        • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
        • operatorzy płatności
        • operatorzy systemu komentarzy
        • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
        • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
    1. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
    1. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
        • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
        • ich sprostowania,
        • usunięcia,
        • ograniczenia przetwarzania,
        • oraz przenoszenia danych.
    1. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
    1. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
    1. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
    1. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
    1. Dane osobowe nie są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że nie przesyłamy ich poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

    1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
    1. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
    1. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
    1. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

    1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

    1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
    1. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
    1. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.

8. Informacja o plikach cookies

    1. Serwis korzysta z plików cookies.
    1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    1. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
    1. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
        1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
        1. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
    1. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
    1. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
    1. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
    1. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

9. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

    1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
    1. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami: Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings