Ciekawostki i Teorie

Sokushinbutsu – zmumifikowany za życia

Persony i demony

Wiele lat temu, gdy jeszcze na Playstation 2 grałem w Personę 3, spin-off cyklu Shin Megami Tensei, pośród możliwych do przywołania demonów [person] był Daisoujou. Wyglądał jak szkielet w stroju przywodzącym na myśl kapłana buddyjskiego, który w rękach trzymał koraliki modlitewne oraz dzwoneczek. Miał dostęp do potężnych umiejętności – Samsara (w razie powodzenia – natychmiastowe zabójstwo wszystkich przeciwników) oraz sam był odporny na ataki insta-kill przeciwników (dość ważne w przypadku Persony 3, gdzie śmierć protagonisty to natychmiastowe przejście do ekranu game-over).

Większość demonów [person] obecnych w cyklu SMT jest inspirowana światowymi wierzeniami, mitami i religiami. Można przywołać zarówno bóstwa egipskie, celtyckie, postaci z rozbudowanej mitologii i demonologii chrześcijańskiej, jak i byty z folkloru japońskiego. Już wtedy postrzegałem siebie za fascynata mitoznawstwa, rozpoznawałem większość prezentowanych przez serię postaci i potrafiłem przytoczyć związane z nimi narracje. Jednakże groteskowa szkieletowa postać pozostawała dla mnie tajemnicą, podobnie jak makabryczna historia, która się za nią kryła.

Daisōjō

„Nauka przez osmozę” słownictwa japońskiego (trudno nazwać znajomość pojedynczych słów znajomością języka) z mang, gier i anime dała mi trop, że słowo dai (大) obecne na początku nazwy oznacza pewnie kogoś wielkiego, znacznego i wpływowego. Pewnie był to wielki mnich, pomyślałem wtedy. Moja intuicja częściowo się potwierdziła.

Sōjō (僧正) był tytułem przysługującym wysokiemu rangą buddyjskiemu mnichowi, który z woli lokalnych władz nadzorował świątynie oraz działalność innych mnichów. Natomiast tytuł daisōjō (大僧正) przysługiwał mnichowi stojącemu na szczycie administracyjnej hierarchii i mającemu pod sobą kilku sōjō. Czasem tytułem daisōjō obdarzano mnichów, którym przypisywano osiągnięcie stanu Buddy za życia; niektórym natomiast nadano go pośmiertnie.

Sokushinbutsu

Tyle, jeśli chodzi o nazwę demona [persony]; pozostaje jeszcze zagadnienie jego designu. W Japonii istniał zwyczaj sokushinbutsu (即身仏; osiąganie stanu buddy poprzez pozostawanie przy życiu; w metaforyce mitu – sposób na oszukanie śmierci i rozkładu poprzez pogrążenie się w wiecznej medytacji), który został prawnie zakazany w XIX wieku. Najprawdopodobniej na wyspy przybył z Chin i zyskał popularność w ezoterycznym i synkretycznym nurcie buddyzmu shugendō (修験道).

Polegał na ścisłej ascezie, automumifikacji i zaczynał się jeszcze za życia mnicha. Przyjmuje się, że między XI a XX wiekiem wiele setek mnichów starało się mu poddać, lecz sukces odniosło jedynie 24, a przynajmniej dziś znane są tylko 24 zachowane mumie. Najprawdopodobniej część mumii nigdy nie została wydobyta ze swoich grobowców. Z tej liczby, 17 mumii stanowi relikwie dostępne dla pielgrzymów, a większość z nich jest ulokowanych wokół góry Yudono (湯殿山). Współcześni badacze starają się wytłumaczyć ten fenomen specyficznym mikroklimatem panującym wokół góry, który miał wspomagać Sokushinbutsu.

Za pioniera Sokushinbutsu można uznać mnicha Kūkai1, żyjącego na przełomie VIII i IX wieku, założyciela szkoły buddyzmu ezoterycznego Shingon (真言). Nauczano w niej koncepcji osiągnięcia oświecenia przez ascezę i cierpienie fizyczne.

Do poprawnego przeprowadzenia sokushinbutsu konieczne było zachowanie ścisłej diety mokujiki (木食)2 opartej na szyszkach, korzeniach i korze drzew, czasem orzechach i nasionach. Ponadto mnich musiał trzymać się rygorystycznej rutyny ćwiczeń fizycznych i duchowych. Te ostatnie wymagały medytacji, w których trakcie wizualizował sobie siebie zamkniętego w grobowcu. Trwające tysiąc dni przygotowanie miało zredukować do minimum tkankę tłuszczową i mięśniową ciała oraz przygotować mnicha psychicznie do tego, co miało nadejść później. Czasem mnisi, pragnąc zwiększyć szansę na sukces, powtarzali proces dwu-, trzykrotnie przez co pierwsze, ascetyczne stadium sokushinbutsu, potrafiło trwać nawet dziesięć lat.

Drugi etap sokushinbutsu  – trwający zwyczajowo do tysiąca dni – określić można terminem „balsamowania za życia”. Mnich zawężał swoją dietę tylko do korzeni i kory, a poza niewielką ilością przegotowanej wody pił też specjalną trującą herbatę przygotowaną z soku z drzewa urushi (漆), z którego tradycyjnie wytwarzano lakier. Napój miał uczynić jego ciało trującym dla robactwa.

Gdy mnich poczuł zbliżającą się śmierć, siadał w pozycji medytacyjnej w niewielkim sosnowym pudle, które było zagrzebywane w ziemi na głębokości około trzech metrów. Pudło wyposażone było w kijek z bambusa, który stanowił jedyny dopływ powietrza. Mnichowi przed pochowaniem wręczany był mały dzwoneczek. Codziennym dzwonieniem miał informować innych mnichów, że jeszcze żyje. Kiedy dzwonienie ustawało, mnisi usuwali kijek i szczelnie zabezpieczali grobowiec, pozostawiając go w spokoju na kolejne tysiąc dni.

Po tysiącu dniach grobowiec otwierano i sprawdzano, czy ciało się zmumifikowało i czy nie ma żadnych oznak rozkładu. W przypadku powodzenia uznawano, że mnich osiągnął stan buddy i jego szczątki odziane w bogate szaty były umieszczane jako relikwia w świątyni. W przypadku, gdy ciało uległo widocznemu rozkładowi, było ponownie chowane w grobowcu.

Wedle jednej interpretacji poprawne przeprowadzenie całego procesu oznaczało, że śmierć została oszukana i mnich żyje, pogrążony w tak głębokiej medytacji, że z zewnątrz sprawia wrażenie martwego. Głęboka „śmiertelna” medytacja miała też wspomagać sprowadzenie na ziemię wyczekiwanego Buddy Maitrei – „doskonale współczującego”. Natomiast wedle innej interpretacji ten, który poprawnie przeprowadził sokushinbutsu, otrzymywał dostęp do Tuszity – świata (nieba) zamieszkałego przez spokojne bóstwa, Bodhisattwów i Buddów.

Dla mnichów sokushinbutsu nie było wyrafinowanym samobójstwem, a świętym procesem, w którego ramach udoskonalali samych siebie z pożytkiem dla całego świata. Władze japońskie niestety miały w tej kwestii odmienne zdanie i zakazały sokushinbutsu w XIX wieku.

Mimo zakazu władz pamięć o mnichach, który podjęli się sokushinbutsu, jest dalej żywa w społeczeństwie japońskim, czego przykładem jest choćby obecność demona [persony] Daisoujou w cyklu SMT. W popkulturze postać inspirowana powyższą praktyką pojawia się choćby w cyklu Shinyaku Toaru Majutsu no Index, jako Sōjō (僧正).

Obrazek wyróżniający został zapożyczony ze strony nippon.com

  1. *legendy przypisują mu stworzenie japońskiego sylabariusza kana oraz uważają go za prekursora sztuki uprawiania miłości między mężczyznami Shudō (衆道). ↩︎
  2. „Zjadanie drzewa”. Czasem też jako mokujikigyo. ↩︎

Michał Spurgiasz

doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o kulturze i religii. Wieloletni fan japońskiej popkultury i wszystkich rzeczy dziwnych.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności opisuje zasady przetwarzania przez nas informacji na Twój temat, w tym danych osobowych oraz ciasteczek, czyli tzw. cookies.


1. Informacje ogólne

    1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: strefaanime.pl
    1. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest: Marcin Sąsiadek
    1. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: [email protected]
    1. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
    1. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
        • Prowadzenie systemu komentarzy
        • Prowadzenie forum internetowego
    1. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
        1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
        1. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).
    1. Wszelkie teksty (recenzje, rankingi oraz materiały konwentowe) przedstawione w serwisie Strefa Anime w domenie www.strefaanime.pl są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631).
Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody właściciela strony jest zabronione.

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

    1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
    1. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
    1. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
    1. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
    1. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

    1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwerach operatora: cyberFolks.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

    1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
        • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
        • operatorzy płatności
        • operatorzy systemu komentarzy
        • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
        • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
    1. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
    1. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
        • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
        • ich sprostowania,
        • usunięcia,
        • ograniczenia przetwarzania,
        • oraz przenoszenia danych.
    1. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
    1. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
    1. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
    1. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
    1. Dane osobowe nie są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że nie przesyłamy ich poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

    1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
    1. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
    1. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
    1. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

    1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

    1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
    1. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
    1. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.

8. Informacja o plikach cookies

    1. Serwis korzysta z plików cookies.
    1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    1. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
    1. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
        1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
        1. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
    1. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
    1. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
    1. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
    1. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

9. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

    1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
    1. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami: Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings