Ciekawostki i Teorie

Granice cielesności i absurdu – świat Shintaro Kago

Shintaro Kago urodził się w Tokio w 1969 roku. I w zasadzie trudno powiedzieć o jego życiu cokolwiek pewnego. Chroni swoją prywatność i w wywiadach unika rozmów o sprawach osobistych. Na podstawie kilku półprawd można z pewnym prawdopodobieństwem przyjąć, że jego fascynację sztuką rozbudził ojciec – malarz olejny (choć sam Kago twierdził również, że stracił rodziców w szkole podstawowej, kradł od piątego roku życia, a dziewictwo utracił w wieku zaledwie kilku lat).

Shintaro Kago. Źródło: wikimedia commons

W młodości jego poczucie humoru kształtowała telewizja, zwłaszcza powtórki Latającego Cyrku Monty Pythona z japońskim dubbingiem. W szkole dołączył do klubu mangowego, gdzie z przerażeniem odkrył, że historie rysowane przez innych członków są zbyt lekkie i radosne. Uznał wówczas, że gdyby tylko dostał szansę, szybko potrafiłby je „ulepszyć”.

Grafika z cyklu Meat and Mandalas. Źródło: Shintaro Kago (shintarokago1969)

Jako mangaka zadebiutował stosunkowo młodo – w 1988 roku, w magazynie Comic Box. Wcześniej był już rozpoznawalny w środowisku japońskiego undergroundu, lecz na publikację pierwszego samodzielnego albumu musiał czekać aż dziesięć lat. Powód był prosty: poruszana przez niego odpychająca tematyka (scat, splatter, seksualny absurd) nie zaskarbiła mu wielu czytelników (mimo że dziś uchodzi za twórcę kultowego, a jego grafiki oferowane są przez domy aukcyjne), a żaden wydawca nie chciał ryzykować publikacji potencjalnie skandalizującej pracy, której nikt mógłby nie chcieć kupić.

Jedna z grafik Kago. Źródło: Shintaro Kago (shintarokago1969).

Obecnie Kago jest jednym z najbardziej znanych artystów nurtu ero-guro (łączącego sceny erotyczne z naturalistycznie przedstawioną przemocą). Publikuje zarówno krótkie historie, jak i obszerne zbiory opowiadań oraz samodzielne tomy.

Parasitic City. Źródło: Hollow Press.

W jego mangach surrealistyczne opowieści, przedstawiające absurdalne sytuacje jako element codzienności, mają tendencję do gwałtownego zwrotu ku treściom skrajnym i odpychającym. To zwykle portret przemocy – wysoko stylizowanej, często przywodzącej na myśl kino eksploatacyjne, zarówno wschodnie, jak i zachodnie, takie jak niesławny Nekromantik czy Tetsuo: Człowiek z żelaza.

Na jego rysunkach pojawiają się zdeformowane, rozcięte ciała, odchody i płyny ustrojowe, często połączone z groteskowo ujętym erotyzmem, miejscami ocierającym się o pornografię. Układ tych elementów nigdy nie jest przypadkowy – Kago celowo konstruuje obrazy tak, by wywoływały w odbiorcy jak największe uczucie odrazy.

Parasitic City. Źródło: Hollow Press.

Jego prace mają często wymiar satyryczny i utrzymane są w tonie czarnego humoru – tego najczarniejszego z czarnych, drwiącego z wierzeń, norm i tabu społecznych. Artysta podważa kulturowe wzorce funkcjonujące w społeczeństwie japońskim. W wywiadach otwarcie przyznaje, że nie istnieje tabu, którego nie można by wyśmiać. Z żalem stwierdza jednak, że współcześnie wiele tabu zanika, co ogranicza mu pole do żartów. Mimo to pozostaje optymistą: kultura, dopóki jest żywa, ulega zmianom – a wraz z nimi pojawiają się nowe granice, które można przekraczać i wyśmiewać w imię szoku, transgresji i czarnego humoru.

Panel z mangi „Labirynth”.

Można zapytać: o co właściwie chodzi w jego sztuce? Czy pod warstwą ekskrementów, wnętrzności i rozbuchanej seksualności kryje się jakieś przesłanie?
Nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.

Kago często sam sobie przeczy w wywiadach. W rozmowie z Vice z 2008 roku (jednej z nielicznych anglojęzycznych) stwierdził, że sceny seksualne umieszcza jedynie wtedy, gdy kończą mu się pomysły na fabułę i trzeba „zapchać” kilka stron. Kilka lat później wyraził opinię przeciwną – że lubi erotykę i że jego mangi dzięki niej zyskują. W tym samym wywiadzie dla Vice poważnie przyznał, iż wprowadził tematykę skatologiczną, bo nikt znany jej wcześniej nie poruszał, więc łatwiej mógł się wyróżnić – a przy okazji mu za to płacono. W innych wypowiedziach jednak mówił, że ekskrementy to najtańszy i najłatwiej dostępny „shocker”, więc dlaczego by z niego nie korzystać?

Jedna z grafik przygotowanych przez Shintaro Kago, dla magazynu Vice. Źródło: Vice.

Jednego jest pewien – konsekwentnie podkreśla, że uwielbia czarny humor i kocha splatter. Wiadomo także, że inspiracją są dla niego dzieła Katsuhiro Otomo, Fujiko Fujio, Salvadora Daliego oraz filmy Davida Cronenberga.

Jaki więc jest sens jego twórczości? (Swoją drogą Kago nie uważa się za artystę – podkreśla, że to odbiorca decyduje, co jest sztuką, a co nią nie jest). Być może jej znaczenie jest równie enigmatyczne, jak sens życia według Monty Pythona. A może po prostu sens zawiera się w liczbie 23.

Kago to także artysta eksperymentujący. W swoich pracach bawi się układem paneli, kompozycją stron, obecnością lub brakiem tekstu, a także sposobem przedstawiania ludzkiej sylwetki i kontekstami, w jakich się pojawia.

Pipeline Mandala. Źródło: artsy.net.

O ile w przypadku Suehiro Maruo w Polsce ukazała się jedna z jego łagodniejszych historii, o tyle trudno spodziewać się w najbliższym czasie tłumaczeń dzieł Shintaro Kago. Powodem nie jest tylko obawa przed skandalem medialnym (choć polski rynek zna przecież popularnego „shockera” 177013), lecz przede wszystkim wątpliwa opłacalność takiego przedsięwzięcia. Twórczość Kago jest nie tylko szokująca, lecz również celowo odpychająca. Obrzydzenie i odraza to emocje, które artysta zamierza wywołać u odbiorcy.

Out of body experience. Źródło: Shintaro Kago (shintarokago1969)

Mimo że manga i anime weszły już do mainstreamu (dla porównania: sprzedaż pierwszego tomu Hanako, duch ze szkolnej toalety przekroczyła w Polsce 100 000 egzemplarzy, podczas gdy średni nakład książki wynosi od ok. 300 dla publikacji naukowych do 3000 dla beletrystyki), polski rynek wciąż pozostaje zbyt mały, by znaleźć odbiorców dla transgresyjnych eksperymentów nieznanego szerzej artysty. Wielka szkoda – ponieważ obecnie jedynym sposobem zapoznania się z jego twórczością są skanlacje lub indywidualny import tomików z Zachodu (niektóre z jego prac, m.in. Fraction i Anamorphosis, przetłumaczono na francuski, a Brain Damage na angielski) bądź bezpośrednio z Japonii.

Dwie różne mangi rysowane przez tego samego człowieka.

Nie jest jednak wykluczone, że jedna z jego przystępniejszych prac – utrzymana w klimacie surrealistycznego science fiction Super-Conductive Brains: Parataxis (超伝脳パラタクシス) – mogłaby kiedyś ukazać się w Polsce.

Detal z mangi Super-Conductive Brains: Parataxis.

Michał Spurgiasz

doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o kulturze i religii. Wieloletni fan japońskiej popkultury i wszystkich rzeczy dziwnych.

0 0 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności opisuje zasady przetwarzania przez nas informacji na Twój temat, w tym danych osobowych oraz ciasteczek, czyli tzw. cookies.


1. Informacje ogólne

    1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: strefaanime.pl
    1. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest strona Strefa Anime
    1. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: [email protected]
    1. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
    1. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
        • Prowadzenie systemu komentarzy
        • Prowadzenie forum internetowego
    1. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
        1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
        1. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).
    1. Wszelkie teksty (recenzje, rankingi oraz materiały konwentowe) przedstawione w serwisie Strefa Anime w domenie www.strefaanime.pl są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631).
Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody właściciela strony jest zabronione.

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

    1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
    1. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
    1. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
    1. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
    1. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

    1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwerach operatora: cyberFolks.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

    1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
        • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
        • operatorzy płatności
        • operatorzy systemu komentarzy
        • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
        • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
    1. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
    1. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
        • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
        • ich sprostowania,
        • usunięcia,
        • ograniczenia przetwarzania,
        • oraz przenoszenia danych.
    1. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
    1. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
    1. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
    1. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
    1. Dane osobowe nie są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że nie przesyłamy ich poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

    1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
    1. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
    1. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
    1. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

    1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

    1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
    1. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
    1. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.

8. Informacja o plikach cookies

    1. Serwis korzysta z plików cookies.
    1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    1. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
    1. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
        1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
        1. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
    1. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
    1. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
    1. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
    1. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

9. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

    1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
    1. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami: Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings