Ciekawostki i Teorie

Niepokojąca sztuka Suehiro Maruo

Dziedzina nauki, jaką jest antropologia kulturowa, posługuje się terminem „transgresji” – rozumianej jako przekroczenie, wyjście poza ustalony porządek społeczny, obowiązujące normy estetyczne, a także powszechne wyobrażenia dotyczące cielesności, osobowości, a nawet etyki. Transgresja oznacza również przekraczanie własnych granic w poszukiwaniu nowego „ja”. Z jednej strony jest to forma twórczej wolności, łamiąca ograniczenia, z drugiej zaś – proces stopniowego przesuwania granic tego, co w dyskursie publicznym uznaje się za dopuszczalne.

Suehiro Maruo

W świetle tak rozumianej definicji sztuka Suehiro Maruo wpisuje się w nurt transgresji. Artysta kwestionuje przyjęte wyobrażenia cielesności, testuje granice obrzydzenia oraz estetycznej tolerancji odbiorcy, a także porusza temat mrocznej strony ludzkiej natury – związku seksualności z przemocą oraz perwersyjnego pragnienia podglądania.

Każdą historię warto jednak zacząć od początku – a ta opowiada o jednostce głęboko rozdartej wewnętrznie.

Suehiro Maruo

Suehiro Maruo, urodzony 28 stycznia 1956 roku, wychował się w biednej rodzinie jako najmłodszy z siedmiorga rodzeństwa. Był wycofanym dzieckiem – unikał kontaktu z ludźmi, nie tworzył bliskich relacji, ani nie wykazywał chęci ich nawiązywania. Nie interesował się nauką, często opuszczał lekcje. Jedyne, co naprawdę chciał robić w życiu, to rysować. Uczył się samodzielnie, odtwarzając kadry z mang. Rysowanie było dla niego jedyną czynnością, która dawała poczucie wolności.

W wieku 15 lat porzucił szkołę, opuścił dom rodzinny i przeprowadził się do Tokio. Zmagał się z trudnościami w utrzymaniu się, co skłoniło go do kradzieży, przez co spędził dwa tygodnie w więzieniu. Po długim okresie poszukiwań i częstych zmian zawodów, podjął pracę jako introligator. W wieku 17 lat wysłał swoją pierwszą pracę do magazynu Weekly Shōnen Jump (週刊少年ジャンプ), jednak została ona odrzucona z powodu nadmiernej drastyczności. Artysta poczuł się oburzony, twierdząc, że jego dzieło było jednym z „łagodniejszych” w zestawieniu.

Zadebiutował jako rysownik dopiero w listopadzie 1980 roku w mandze Ribon no Kishi (リボンの騎士). Dwa lata później opublikował swoją pierwszą samodzielną publikację pt. Barairo no Kaibutsu (薔薇色の怪物). Od tego czasu nieprzerwanie publikuje1, a jego prace poruszają mroczne aspekty ludzkiej natury. Jego unikalny, niepokojący styl – łączący odpychające z fascynującym – przysporzył mu wielu fanów, zarówno w Japonii, jak i na całym świecie.

Suehiro Maruo

W jego twórczości widoczne są trzy główne fascynacje: japońską kulturą epoki Taishō (1912–1926), niemieckim ekspresjonizmem oraz surrealizmem – szczególnie pracami Maxa Ernsta. Łączy je groteską, erotyką oraz estetyką inspirowaną drzeworytami z okresu Edo (1603–1868). Maruo otwarcie przyznaje, że stylistycznie nawiązuje do twórczości Yoshitoshiego. Wśród jego ulubionych reżyserów znajduje się David Lynch.

Mangi i obrazy artysty budzą w odbiorcach głęboki niepokój. Nietypowa, „staroświecka” estetyka przeplata się w nich ze scenami skrajnej przemocy i brzydoty, które budzą dyskomfort. W wywiadach Maruo przyznawał, że fascynują go deformacje okołoporodowe oraz dewiacje seksualne.

Suehiro Maruo

Możliwe, że jego przesłaniem jest przekonanie, iż świat jest nieodwracalnie zepsuty i nie ma nadziei na poprawę. Dobre czasy nigdy nie istniały, a rzeczywistość to jedynie chaos i natłok surrealistycznego absurdu. Naszym zadaniem – jako ludzi i odbiorców sztuki – jest zaakceptować ten stan rzeczy i patrzeć, nie odwracając wzroku od karnawału przemocy.

Suehiro Maruo

Obcując z jego dziełami, można odnieść wrażenie głębokiego osamotnienia i niepokoju, które wykraczają poza sferę fizycznej deformacji czy dewiacji. Mangi Maruo przypominają antologie chaosu lub kolekcje nonsensu. Każda przedstawiona sytuacja szybko przekracza znane ramy, a przerysowana przemoc – mimo swojego stylizowanego charakteru – nie śmieszy, lecz odrzuca. Jej celem jest wywołanie u czytelnika uczucia głębokiego dyskomfortu.

Suehiro Maruo

Na twarzach przedstawionych przez niego postaci widnieją emocje takie jak szok, przerażenie, dezorientacja; w przypadku sprawców przemocy spokój i satysfakcja płynąca z popełnienia wynaturzonego czynu.

Suehiro Maruo

Czy Maruo jest artystą cenionym? Zdecydowanie należy do najbardziej rozpoznawalnych japońskich twórców. Jego dzieła zdobyły uznanie krytyków oraz opinii międzynarodowej. Wystawiał swoje prace zarówno w Japonii – m.in. w galerii SUGATA w Kioto (2021), tokijskiej Span Art Gallery (2023) oraz Artglorieux Gallery of Tokyo (2024) – jak i w Europie, m.in. w paryskiej Galerie Georges-Philippe & Nathalie Vallois (2019) oraz podczas Japan Expo (2023). Jego prace znajdują się również w zbiorach British Museum.

Najprawdopodobniej większość z mang Suehiro Maruo nie ukaże się w przewidywalnej przyszłości w Polsce – przede wszystkim ze względu na kontrowersyjną tematykę. Mimo rosnącej akceptacji dla medium, jakim jest komiks (w tym manga), oraz coraz większego zrozumienia dla estetyki i symboliki kultury japońskiej, twórczość Maruo może wciąż być postrzegana jako zbyt odważna, a nawet odrażająca – szczególnie przez odbiorców pozbawionych szerszego kontekstu kulturowego.

Na najbardziej powierzchownym poziomie interpretacyjnym jego dzieła wydają się estetycznie odpychające i jednocześnie nasycone przemocą, wypaczoną seksualnością oraz nieokiełznanym okrucieństwem. Tego rodzaju narracje zdecydowanie wykraczają poza ramy konwencjonalnego mangowego erotyku czy typowej publikacji pornograficznej. Z dużym prawdopodobieństwem stanowiłyby więc wdzięczny materiał dla prasy szukającej sensacji – co zapewne większość wydawców wolałaby z góry wykluczyć.

Suehiro Maruo

Ciekawostką jest natomiast fakt, że jako jednotomowa manga ukazała się nakładem wydawnictwa Waneko Tajemnicza historia Wyspy Panoram, ilustrowana przez Maruo. Jest to adaptacja powieści japońskiego klasyka kryminału, Edogawy Ranpo.

Twórczość Suehiro Maruo nie tylko przekracza granice, co pokazuje, jak bardzo są one kulturowo uwarunkowane i relatywne. Jego dzieła stają się lustrem – niepokojącym, lecz potrzebnym – w którym odbija się społeczne tabu, nasze lęki, fascynacje i nieuświadomione pragnienia. To sztuka, która prowokuje – i w tym właśnie leży jej siła.

  1. przez długi czas był związany z awangardowym magazynem Garo (ガロ). ↩︎

Michał Spurgiasz

doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o kulturze i religii. Wieloletni fan japońskiej popkultury i wszystkich rzeczy dziwnych.

4 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Używamy plików cookie do personalizowania treści i reklam, udostępniania funkcji mediów społecznościowych i analizowania naszego ruchu. Udostępniamy również informacje o korzystaniu z naszej witryny naszym partnerom w zakresie mediów społecznościowych, reklam i analiz. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Polityka prywatności opisuje zasady przetwarzania przez nas informacji na Twój temat, w tym danych osobowych oraz ciasteczek, czyli tzw. cookies.


1. Informacje ogólne

    1. Niniejsza polityka dotyczy Serwisu www, funkcjonującego pod adresem url: strefaanime.pl
    1. Operatorem serwisu oraz Administratorem danych osobowych jest strona Strefa Anime
    1. Adres kontaktowy poczty elektronicznej operatora: [email protected]
    1. Operator jest Administratorem Twoich danych osobowych w odniesieniu do danych podanych dobrowolnie w Serwisie.
    1. Serwis wykorzystuje dane osobowe w następujących celach:
        • Prowadzenie systemu komentarzy
        • Prowadzenie forum internetowego
    1. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób:
        1. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach dane, które zostają wprowadzone do systemów Operatora.
        1. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookie (tzw. „ciasteczka”).
    1. Wszelkie teksty (recenzje, rankingi oraz materiały konwentowe) przedstawione w serwisie Strefa Anime w domenie www.strefaanime.pl są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631).
Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody właściciela strony jest zabronione.

2. Wybrane metody ochrony danych stosowane przez Operatora

    1. Miejsca logowania i wprowadzania danych osobowych są chronione w warstwie transmisji (certyfikat SSL). Dzięki temu dane osobowe i dane logowania, wprowadzone na stronie, zostają zaszyfrowane w komputerze użytkownika i mogą być odczytane jedynie na docelowym serwerze.
    1. Hasła użytkowników są przechowywane w postaci hashowanej. Funkcja hashująca działa jednokierunkowo - nie jest możliwe odwrócenie jej działania, co stanowi obecnie współczesny standard w zakresie przechowywania haseł użytkowników.
    1. Operator okresowo zmienia swoje hasła administracyjne.
    1. W celu ochrony danych Operator regularnie wykonuje kopie bezpieczeństwa.
    1. Istotnym elementem ochrony danych jest regularna aktualizacja wszelkiego oprogramowania, wykorzystywanego przez Operatora do przetwarzania danych osobowych, co w szczególności oznacza regularne aktualizacje komponentów programistycznych.

3. Hosting

    1. Serwis jest hostowany (technicznie utrzymywany) na serwerach operatora: cyberFolks.pl

4. Twoje prawa i dodatkowe informacje o sposobie wykorzystania danych

    1. W niektórych sytuacjach Administrator ma prawo przekazywać Twoje dane osobowe innym odbiorcom, jeśli będzie to niezbędne do wykonania zawartej z Tobą umowy lub do zrealizowania obowiązków ciążących na Administratorze. Dotyczy to takich grup odbiorców:
        • firma hostingowa na zasadzie powierzenia
        • operatorzy płatności
        • operatorzy systemu komentarzy
        • upoważnieni pracownicy i współpracownicy, którzy korzystają z danych w celu realizacji celu działania strony
        • firmy, świadczące usługi marketingu na rzecz Administratora
    1. Twoje dane osobowe przetwarzane przez Administratora nie dłużej, niż jest to konieczne do wykonania związanych z nimi czynności określonych osobnymi przepisami (np. o prowadzeniu rachunkowości). W odniesieniu do danych marketingowych dane nie będą przetwarzane dłużej niż przez 3 lata.
    1. Przysługuje Ci prawo żądania od Administratora:
        • dostępu do danych osobowych Ciebie dotyczących,
        • ich sprostowania,
        • usunięcia,
        • ograniczenia przetwarzania,
        • oraz przenoszenia danych.
    1. Przysługuje Ci prawo do złożenia sprzeciwu w zakresie przetwarzania wskazanego w pkt 3.3 c) wobec przetwarzania danych osobowych w celu wykonania prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym profilowania, przy czym prawo sprzeciwu nie będzie mogło być wykonane w przypadku istnienia ważnych prawnie uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec Ciebie interesów, praw i wolności, w szczególności ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
    1. Na działania Administratora przysługuje skarga do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
    1. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, lecz niezbędne do obsługi Serwisu.
    1. W stosunku do Ciebie mogą być podejmowane czynności polegające na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu w celu świadczenia usług w ramach zawartej umowy oraz w celu prowadzenia przez Administratora marketingu bezpośredniego.
    1. Dane osobowe nie są przekazywane od krajów trzecich w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych. Oznacza to, że nie przesyłamy ich poza teren Unii Europejskiej.

5. Informacje w formularzach

    1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika, w tym dane osobowe, o ile zostaną one podane.
    1. Serwis może zapisać informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP).
    1. Serwis, w niektórych wypadkach, może zapisać informację ułatwiającą powiązanie danych w formularzu z adresem e-mail użytkownika wypełniającego formularz. W takim wypadku adres e-mail użytkownika pojawia się wewnątrz adresu url strony zawierającej formularz.
    1. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np. w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego, rejestracji usług itp. Każdorazowo kontekst i opis formularza w czytelny sposób informuje, do czego on służy.

6. Logi Administratora

    1. Informacje zachowaniu użytkowników w serwisie mogą podlegać logowaniu. Dane te są wykorzystywane w celu administrowania serwisem.

7. Istotne techniki marketingowe

    1. Operator stosuje analizę statystyczną ruchu na stronie, poprzez Google Analytics (Google Inc. z siedzibą w USA). Operator nie przekazuje do operatora tej usługi danych osobowych, a jedynie zanonimizowane informacje. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/
    1. Operator stosuje techniki remarketingowe, pozwalające na dopasowanie przekazów reklamowych do zachowania użytkownika na stronie, co może dawać złudzenie, że dane osobowe użytkownika są wykorzystywane do jego śledzenia, jednak w praktyce nie dochodzi do przekazania żadnych danych osobowych od Operatora do operatorom reklam. Technologicznym warunkiem takich działań jest włączona obsługa plików cookie.
    1. Operator stosuje korzysta z piksela Facebooka. Ta technologia powoduje, że serwis Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA) wie, że dana osoba w nim zarejestrowana korzysta z Serwisu. Bazuje w tym wypadku na danych, wobec których sam jest administratorem, Operator nie przekazuje od siebie żadnych dodatkowych danych osobowych serwisowi Facebook. Usługa bazuje na wykorzystaniu ciasteczek w urządzeniu końcowym użytkownika.

8. Informacja o plikach cookies

    1. Serwis korzysta z plików cookies.
    1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
    1. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
    1. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach:
        1. utrzymanie sesji użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
        1. realizacji celów określonych powyżej w części "Istotne techniki marketingowe";
    1. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
    1. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.
    1. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
    1. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu wykorzystywane mogą być również przez współpracujące z operatorem Serwisu podmioty, w szczególności dotyczy to firm: Google (Google Inc. z siedzibą w USA), Facebook (Facebook Inc. z siedzibą w USA), Twitter (Twitter Inc. z siedzibą w USA).

9. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

    1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www
    1. W celu zarządzania ustawienia cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową, której używasz i postępuj zgodnie z instrukcjami: Urządzenia mobilne:
Save settings
Cookies settings